неділя, 27 серпня 2017 р.

Бінарний урок з алгебри та біології  у 9 класі


Тема:  Функція. Функції травних залоз
Мета:  формувати вміння учнів розв’язувати нестандартні завдання, вивчити органи травлення та їх функції; створити на уроці таку ситуацію, що дасть можливість учням працювати разом, творчо, мислити логічно, робити висновки, узагальнювати факти; виховувати дбайливе ставлення до себе та свого здоров’я.
Тип уроку:  бінарний, лекційно-семінарський .
Обладнання: підручники, таблиці, плакати, роздавальний матеріал, клей, кольорові олівці.
План  уроку
№п/п
Назва етапу уроку
Час, хв
Методи та прийоми
1
Організаційний момент
1хв

2
Актуалізація опорних знань
3 хв
 «Математичне лото»
3
Мотивація навчальної діяльності
1хв
Репродуктивна бесіда
4
Сприймання нового матеріалу
8 хв
Лекція
5
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
4 хв
5 хв
10 хв

10 хв
1.Усна вправа
2. Розв’язування задачі
3.Створення колажу «Харчова піраміда»
4. індивідуальна самостійна робота

6.
Підсумок уроку
2 хв
Рефлексія
7.
Домашнє завдання
1хв


Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Лото (вчитель математики)



С Т А Р Т
Якщо кожному значенню змінної з деякої множини відповідає єдине значення змінної з іншої множини, то таку залежність називають…



Ф У Н К Ц І Я
Значення змінної, яку вибирають довільно називають незалежною, або..


АРГУМЕНТ

Усі значення, яких може набувати аргумент називають…



ОБЛАСТЬ ВИЗНАЧЕННЯ ФУНКЦІЇ
Всі відповідні значення функції називають…


ОБЛАСТЬ ЗНАЧЕНЬ ФУНКЦІЇ

Дві перпендикулярні координатні прямі, що перетинаються утворюють…



КООРДИНАТНУ ПЛОЩИНУ
Кожній точці координатної площини відповідає пара чисел, які називаються…


КООРДИНАТАМИ ТОЧКИ (абсциса і ордината)

Множина всіх точок координатної площини, абсциси яких = значенню аргумента, а ордината – відповідному значенню функції називають…



ГРАФІКОМ ФУНКЦІЇ
Якщо більшому значенню аргумента відповідає більше значення функції, то функція…


ЗРОСТАЮЧА
Якщо більшому значенню аргумента відповідає менше значення функції, то функція …





СПАДАЮЧА
Функція задана формулою у=кх+в. де к і в дані числа, називається…


ЛІНІЙНА ФУНКЦІЯ


Графіком лінійної функції є…






ПРЯМА ЛІНІЯ
Скільки достатньо задати точок , щоб побудувати графік лінійної функції …



ДВІ ТОЧКИ


Не в кількості знань полягає освіта,
а в повному розумінні
й майстерному застосуванні
всього того, що знаєш.



2. Репродуктивна бесіда
Які ще, крім лінійної функції вам відомі?
А які функції  виконує автомобіль, дерево,  вчитель, батько, дитина, учень?
ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу       (вчитель біології)
Хто говорить, той сіє,
хто слухає, той збирає врожай
Пояснення вчителя
           Травні залози - це органи, в яких утворюються і з вділяються травні соки, що беруть участь у травленні. Розрізняють такі травні залози: три пари слинних залоз; залози слизової оболонки шлунка та кишечнику, печінка і підшлункова залоза.
            Ферменти (від лат. ферментум - закваска) - це біологічно активні речовини, здебільшого білкової природи, здатні прискорювати біохімічні реакції їх ще називають біологічними каталізаторами. Утворюються ферменти в клітинах травних залоз, які їх виділяють в складі слини й травних соків: шлункового, підшлункового, кишкового. Існує понад 1000 різних ферментів, кожний з яких прискорює тільки певну хімічну реакцію: одні розщеплюють білки, інші - вуглеводи або жири. Травні ферменти розщеплюють компоненти їжі в травному каналі. Продукти розщеплення білків і вуглеводів всмоктуються в кров, а продукти розщеплення жирів надходять у лімфу, а потім у кров і розносяться до всіх клітин організму. Там із них утворюються нові органічні сполуки, властиві тільки даному організмові.
              Активність ферментів залежить від умов, у яких вони перебувають: температури та рН середовища (лужне, кисле, нейтральне). Наприклад, у разі підвищення температури тіла до 38 °С активність ферментів зростає. Подальше підвищення температури тіла знижує їхню активність. Одні ферменти активні в слабколужному середовищі (ферменти слини, травних соків кишок), інші - у кислому (ферменти шлунка).
У ротову порожнину відкриваються протоки трьох пар слинних залоз, а саме: білявушних, під'язикових та нижньощелепних. Крім цього багато залозистих клітин, що виробляють слиз, розташовані по всій внутрішній поверхні ротової порожнини. Слина на 98 % складається із води, а решта 2 % це білкові і мінеральні компоненти, що створюють її лужну реакцію. Таким чином, крім подріблення, їжа в ротовій порожнині підлягає зволоженню та первинній обробці лужними ферментами слини (птіаліном і мальтазою), які розщеплюють вуглеводи їжі (в основному крохмаль) до мальтози. Початий у ротовій порожнині процес перетравлення вуглеводів продовжується у стравоході та шлунку до того моменту, поки шлунковий сік (кислої реакції) не нейтралізує дію ферментів слини. Пережована їжа шляхом ковтання переводиться із ротової порожнини у глотку, стравохід і далі у шлунок. (Схема 1).
Слизова оболонка шлунка містить залози, яких у фундальній частині найбільше (до 35 млн.) і які утворюються трьома видами клітин:
 • Головними, що виробляють фермент пепсиноген (не активна форма ферменту пепсину, що може розщеплювати білки до альбумоз і пептонів). Серед інших ферментів головних клітин шлунку слід назвати ліпазу, яка особливо активна у немовлят і здатна розщеплювати емульговані жири (наприклад, розщеплює до 25 % жирів материнського молока); хімозін, що сприяє згортанню молока і найактивніше діє у шлунку дітей, желатиназу, яка сприяє розщепленню білків сполучних тканин. У дорослих (після 18 років) ліпази шлунку не мають особливого значення для процесів перетравлення їжі.
• Обкладовими, що розташовані кільцем навколо головних клітин і здатні виробляти соляну кислоту, яка виконує перш за все захисну, дезинфікуючу функцію відносно бактерій, що потрапляють у травну систему з їжею. Соляна кислота також емульгує (домилює) жири та діє активізуючи на ферменти шлунку. Пепсиноген, наприклад, під дією соляної кислоти перетворюється у активну форму — пепсин.
• Додатковими, що виробляють слиз, який захищає стінки шлунка від механічних та хімічних пошкоджень.
              Суміш продуктів діяльності усіх вказаних трьох типів клітин утворює шлунковий сік, який містить до 0,5 % соляної кислоти і, в цілому, має кислу реакцію (рН 0,9-2,5). Шлунковий сік безбарвний і крім ферментів та кислоти містить ще багато білків (до 3 тіл), а саме: мукопротеїдів, сечовину, сечову і молочну кислоти, амінокислоти, поліпептиди, глюкопротеїди, в тому числі такі, що сприяють всмоктуванню ціанкобаламіну (вітаміну Вр), необхідного для нормальної течі процесів кровотворення. За добу у дорослої людини виробляється до 2,0-2,5 літрів шлункового соку. (Схема 2).
Дванадцятипала кишка. На цій ділянці травного тракту їжа піддається впливу трьох видів травних соків: кишкового, підшлункового та жовчі. Завдяки цьому на рівні дванадцятипалої кишки перетравлюється до 60-63 % всіх білків і вуглеводів, та 5-10 % всіх жирів.
Слизова дванадцятипалої та інших відділів тонкої кишки має значно розвинуті (відносно шлунку) ворсинки, вкриті залозистим та покрівним епітелієм. Кишковий сік, що містить слиз, гормон секретин (регулює роботу підшлункової залози) та низку травних ферментів, серед яких особливо важлива ентерокіназа. Останнього І. П. Павлов назвав "ферментом ферментів", так як він активізує діяльність багатьох інших кишкових та підшлункових ферментів.
В центрі дванадцятипалої кишки відкривається загальна протока від підшлункової залози та від жовчного міхура печінки, через яку в порожнину дванадцятипалої кишки потрапляють, відповідно, сік підшлункової залози та продукт діяльності печінки — жовч.
Сік підшлункової залози лужний і містить наступні основні групи ферментів. По-перше, це пептідази (в основному трипсін та хемотрипсін, що діють на білки, а також амінопептідази, які остаточно перетравлюють  білки до амінокислот). Другою групою ферментів є ліпази, які за рахунок їх активації жовчю печінки, діють на жири, перетравлюючи їх до гліцерину та жирних кислот. Третя група ферментів об'єднує амілази (мальтозу та лактазу), які діють на вуглеводи, перетравлюючи їх до глюкози та інших моноцукрів. (Схема 3).
В нижньому відділі травного тракту ферментативна обробка їжі майже припиняється, але починаються гнильні та бродильні процеси під дією багато чисельних, в тому числі корисних, бактерій. В цих умовах, перш за все, починається інтенсивне розщеплення рослинної целюлози до рівня моноцукрів, янтарної та молочної кислоти. Бактерії товстої кишки живляться неперетравленими залишками білків і амінокислот. Основними продуктами діяльності бактерій товстої кишки є синтез вітаміну К, D та вітамінів групи В. Разом з цим побічними продуктами діяльності кишкових бактерій є утворення отруйних для організму сполук ряду філохінонів, а саме: індолу, скатолу, фенолу та інших речовин, які потрапляють у кров, з нею досягають печінки і лише там нейтралізуються. (Схема 4).
ІІІ Закріплення знань, вмінь, навичок учнів у розв’язуванні різноманітних завдань
Недостатньо знати,
необхідно застосовувати
Франс. А.
1.Вчитель біології: Щоб травна система виконувала добре свої функції необхідні для повноцінної життєдіяльності всього організму людина зобов’язана добре і систематично харчуватись: кожного дня обов’язкове триразове (чотириразове) харчування.
Чому не можна пізно вечеряти?
Навіть якщо їжа була корисною?  Не буває у пізні години вечора корисної їжі для підшлункової залози - вона починає відпочивати, її активність різко падає. Їжа повинна перетравитися і йти за призначенням (на харчування, захист організму), а не псуватися всередині шлунково-кишкового тракту. Всі травні органи до вечора поступово знижують свою активність. ШКТ спить, а ми йому - позаурочну роботу!
Вчитель математики:
Внаслідок опитування учнів класу ми отримали такі результати, що   більша частина учнів класу не снідає, або дуже малий сніданок, а вечеря займає набагато більший відсоток від добового харчування.
Корисним є такий розподіл:
Сніданок становить 30% І-20%, ІІ-10%, обід – 45-50%, вечеря – 20-25%. (Додаток)
Завдання
Проаналізуйте і порівняйте  кругові діаграми особистого добового харчування, користуючись  раціональною діаграмою. Зробіть висновки.
Вчитель математики:
Користуючись таблицею даних розв’яжіть задачу (колективна робота)
Енерговитрати організму людини
m = 60кг
Сон – 50  ккал/год
Відпочинок лежачи – 65 ккал/год
Прибирання, миття посуди – 120-210 ккал/год
Читання вголос, розв’язування задач – 90 ккал/год
Спокійна ходьба – 190 ккал/год
Швидка ходьба – 300 ккал/год
Біг – 360 ккал/год
Біг на лижах – 420 ккал/год
Їзда на велосипеді – 210 – 440 ккал/год
Катання на ковзанах – 180-600 ккал/год
Термогенез – енергія, що витрачається на засвоєння їжі – 91 ккал/год ( при змішаному вживанні білків, жирів, вуглеводів)
Задача
Здоровий сон тривав 8 годин, навчання в школі замає 6 годин, ходьба по свіжому повітрі 2 години, відпочинок після школи 1 годину, допомога по господарству батькам 2 години, виконання домашнього завдання 2 години. Визначте кількість ккалорій необхідних для людини, незабудьте про термогенез.
(Відповідь: 1356 ккал)
Як з користю для себе ви використаєте  3 години доби, що залишились?
Аналіз результату
Щодня людина повинна споживати 2000-3500ккал в залежності від виду її діяльності протягом дня.
Для організму людини продукти, що вона споживає – незалежна змінна, а енерговитрати – залежна змінна від їжі, яку отримує  організм.
3.  Весела перерва  Створення колажу.
Вчитель математики:
Єдине із чудес світу, яке не боїться часу, яке пережило багато поколінь, століть та тисячоліть? (Єгипетські піраміди 2000 р. до н.е)
Чому вони вистояли? Люди, які їх будували добре знали, що робити, як зробити  і в основу поклали міцні знання та вміння.
Вчитель біології :
Корисна їжа, шкідлива їжа.
Як ви прокоментуєте прислів'я «Людина є те, що вона їсть»? На матеріальному рівні дійсно ми є те, що їмо. Наші клітини, шкіра, волосся, нігті будуються з продуктів харчування. З них ми черпаємо енергію, необхідні мікроелементи і вітаміни, які зміцнюють наш імунітет. І чим правильніше співвідношення в їжі білків, жирів, вуглеводів, вітамінів та інших життєво важливих речовин, тим комфортніше ми себе відчуваємо і, природно, тим краще виглядаємо.  Ось чому всі корисні  продукти для здорового харчування, які ми споживаємо, повинні бути якісними і правильно підібраними (відповідно до віку, перенесеними захворюваннями, дозуванням). Така їжа легко перетравлюється в шлунково-кишкового тракту, дарує радість і гарне самопочуття і навіть позбавляє від хвороб!  Рафінована їжа - це важке навантаження на всі системи: травну, серцево-судинну, нервову. Консерванти сповільнюють всі внутрішні процеси і нам вже не потрібно стільки калорій, як раніше.
Завдання
Створити харчову піраміду раціонального, здорового харчування людини
( З елементів карток із зображенням різних продуктів учні створюють колаж у формі піраміди, завдання ускладнене тим , що між корисними продуктами заховані дуже шкідливі, їх учні повинні відокремити на інший, темний плакат)



Порівняйте дану піраміду з вашим плакатом, створеним з етикеток тих продуктів, які учні вашого класу споживали протягом місяця. Зробіть висновки.
4. Побудувати графіки функцій в одній координатній площині за готовими таблицями (Індивідуальна робота)
Кожний учень отримує індивідуальні табличні дані та картку для побудови графіків (додаток 1,2)
Після виконаних завдань вчитель вручає учневі індивідуальні побажання на 2013 р.
1.     Вересень : ви повні сил та енергії. Підтримувати життєвий тонус вам допоможе збалансоване харчування та заняття  творчими справами.
2.     Жовтень: найголовніше в цьому році – це харчування, так що переходіть на здоровий спосіб життя, не забувайте про заняття спортом.
3.     Листопад: правильне харчування допоможе підтримати захисні ресурси свого організму, що дозволить вам почувати себе комфортно цілий рік.
4.     Січень: Профілактика і здоровий спосіб життя – найкращий засіб від усіх недуг і тоді енергії вистачить на цілий рік.
5.     Березень: ви здорові, у вас добрий імунітет і щоб це зберегти пам’ятайте про заняття спортом.
6.     Квітень: Якщо у всьому дотримуватись міри, то цілий рік ви забудете про лікарів.
7.     Серпень: ви в добрій формі і протягом року правильне харчування додасть сил на подолання будь-яких труднощів.
Вчитель біології:
ІV.  Підсумок уроку .Рефлексія 
Дозвольте на завершення уроку запропонувати вам скласти із пар вислови відомих людей, які ми сподіваємось ви візьмете за основу свого подальшого життя.
Людина народжується здоровою,    всі хвороби приходять з їжею.
                                      Гіппократ.
Ми живемо не для того, щоб їсти , а їмо для того щоб жити.
                                    Сократ
Здоров’я набагато більше залежить від наших звичок і харчування, ніж від лікарських умінь.
                  Дж. Леббок
Здоров’я не цінять, поки не приходить хвороба.
                              Томас Фуллер
V. Домашнє завдання
     Виконуючи різноманітні завдання, розв’язавши не одну задачу, дайте відповідь на поставлене питання на початку уроку.
( Учні дають відповіді)
 Дозвольте вручити кожному з вас індивідуальні картки - пам’ятки.        
Д/з   з біології : опрацювати $ 35, стор.102,$ 36.
 З алгебри : повторити $8,10. №№309, 331(1,3) 
Завдання
1.Побудувати графіки за таблицями       (24.08-22.09)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
3
2,5
1
1
2
2
2,5
1
3
1
2,5
3

1.Побудувати графіки за таблицями    (24.08-22.09)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
3
2,5
1,5
1
2,5
3
2,5
1,5
2,5
2,5
3
2,5

2.Побудувати графіки за таблицями (23.09-23.10)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
3,5
1
1,5
1
2,5
1,5
3,5
1
2,5
3
4

2.Побудувати графіки за таблицями (23.09 – 23.10)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
1,5
2
1,5
1
1,5
2,5
3,5
3,5
1,5
3,5
1,5
2

3.Побудувати графіки за таблицями (24.10 -22.11)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
1,5
2,5
1
1,5
1
2,5
2,5
3
1
2,5
3

3.Побудувати графіки за таблицями (22.12-20.01)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
1,5
3,5
3
1
1,5
2,5
3
2,5
1,5
3
3,5
3,5

4.Побудувати графіки за таблицями (22.12-20.01)       
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
1
1,5
1,5
1
1,5
1
2,5
2,5
1,5
2,5
1,5
3

4.Побудувати графіки за таблицями 22.12- 20.01)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
3,3
2,5
1,5
1
1
1,5
1,5
1,5
2,5
3
2,5
1,5

5.Побудувати графіки за таблицями (20.02 – 20.03)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
1,5
2,5
2,5
1,5
2,5
2
1
1,5
1
1,5
3,5

5.Побудувати графіки за таблицями (20.02 – 20.03)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
1
3,5
1,5
1,5
1,5
2,5
2,5
1,5
1,5
3,5
3

6.Побудувати графіки за таблицями (23.09-23.10)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
3,5
1
1,5
1
2,5
1,5
3,5
1
2,5
3
4

6.Побудувати графіки за таблицями (23.09 – 23.10)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
1,5
2
1,5
1
1,5
2,5
3,5
3,5
1,5
3,5
1,5
2


7.Побудувати графіки за таблицями (21.03 – 20.04)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
1,5
1
3,5
1
2,5
1,5
3,5
2,5
1,5
1,5
3

7.Побудувати графіки за таблицями (21.03-20.04)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2
2,5
1
4
1
1,5
1
1,5
3,5
3,5
2,5
3,5

8.Побудувати графіки за таблицями(23.07 – 23.08)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
2,5
1,5
1
1,5
2,5
1,5
1
3,5
3,5
1,5
3
2,5

8.Побудувати графіки за таблицями (23.07 – 23.08)
Х
Січ.
Лют.
Бер.
Квіт.
Трав.
Черв.
Лип.
Серп.
Вер.
Жовт.
Лист.
Груд.
У
1,5
1,5
1,5
3,5
2,5
1
1
3,5
3,5
1
1,5
1

Wikipedia

Результати пошуку

Загальна кількість переглядів сторінки